19 september 2011

Mamma en oma kijken toe hoe ik geniet.

Na een weekend met diverse activiteiten; bezoek aan Willemstad, verjaardag van Pappa Ruud, BBQ met de familie van Daniëlle, starten we vandaag met de eerste dag van de tweede week therapie. Met Merel hebben we afgesproken dat we deze week de nadruk leggen op communicatie én motoriek. Ook zullen we Jack meer en regelmatiger keuzes laten maken. Dit doen we door vaker de Ja-Nee knoppen aan te bieden en Jack te laten kiezen tussen speelgoed.

Vannacht heeft het flink geonweerd en geregend, dit resulteerde in een benauwde en kleffe ochtend. De wolken zijn dik en het ziet er naar uit dat het vandaag beter wordt. Ondanks het wolkenpakket zullen we toch weer goed moeten smeren, de zon is hier zo sterk dat je makkelijk kan verbranden als de zon niet schijnt…. Smeren tegen de muggen moeten we altijd, iedereen hier zit onder de muggenbulten en word gek van de jeuk. Het zwembadwater brengt hiervoor de benodigde en aangename verkoeling.

Eenmaal op het CDTC aangekomen, hadden we om 10:30 een afspraak met Dirkje. Dirkje is toevallig ook nog eens de therapeute die Daniëlle begeleid met de dolfijntherapie. Dirkje haar specialiteit is logopedie, en wij konden haar vragen stellen, net zoals we vrijdag bij Steffi gedaan hadden. In het half uurtje dat we bij elkaar zaten, spraken we over het traject op school na de vakantie in Nederland en over tips en trics die we zelf kunnen doen om Jack beter te leren kauwen en nog beter met zijn klanken om te laten gaan. Ook dit was weer heel interessant. Morgen hebben we het laatste consult met Astrid en zij is opvoedkundige

Rond 11:00 waren we klaar en gingen we net na Jack richting het dok, alwaar we de verrichtingen van Jack weer van nabij konden volgen. Jack had in de therapieruimte op een paar momenten na weer heel duidelijk keuzes gemaakt. Merel gaf aan dat dit heel goed was omdat er na het weekend van de eerste therapieweek, op de maandag, vaak een terugslag te zien is. Jack deed het zelfs nog beter als vrijdag! We zijn dus weer echt trots op hem.

Jack liet op het dok zien dat hij nog steeds zijn eigen willetje heeft, hij had niet overal zin in. Het overgrote gedeelte was hij vrolijk en werkte hij goed mee.  Tijdens de eerste watersessie was Jack heel gezellig en was heel erg op Gee Gee gericht! Jack was echt op onderzoek uit naar Gee Gee en kon genieten van het contact met haar. Tijdens de sessie was Jack af en toe nog een beetje stout richting Merel… af en toe schoot zijn hand snel naar achter om Merel bij haar keel te grijpen… dit gedrag word genegeerd bij als het klein is (negatieve aandacht is immers ook aandacht) als het gedrag echt niet goed is dan word Jack gecorrigeerd met het korte krachtige woordje ‘STOP’. Dit is een heel duidelijk commando dat Jack goed begrijpt.

Nee Gee Gee, ik wil nu even geen natte zoen!

Tijdens de eerste watersessie en op het dok moest Jack weer wat concentratie oefeningen doen door keuzes te maken met de knoppen. Dit ging echt heel goed. Wel had hij de neiging om na zijn eerste keuze direct daarna op de andere knop te drukken. Hierbij werkt Jack verteld dat alleen de eerste keuze telt. Daardoor kon je wel zien dat Jack soms, ondanks een Ja, geen zin had in een voorwerp.

Heerlijk dansen met Merel en Gee Gee

In de tweede watersessie was Jack heel veel aan het kletsen en iets minder op Gee Gee gericht. Hij genoot weer van de diverse handelingen die hij met Merel en Gee Gee (en Noa natuurlijk) mocht uitvoeren. Dansen, handjes geven en surfen alles ging met even veel plezier. Tijdens de oefening dat Gee Gee over de stok heen springt kreeg Jack per ongeluk de stok tegen zijn mond aan een schrok hier heel erg van. Jack was wel een hele grote jongen omdat hij niet ging huilen, het duurde ook maar even en had weer de lach op zijn gezicht terug. Wel was hij na dit ‘ongelukje’ erg timide en zat wat vaker met zijn vingers in zijn oren. Gelukkig deed het nog wel goed met de oefeningen mee.

Zie Noa eens voor ons uit springen!

Gee Gee duwt ons echt hard!

Morgen is het de grote dag voor mamma Angelique, pappa Ruud en ome Robin. Om 8:30(!) liggen we met Gee Gee en Noa in het water voor de familyswim! Wat spannend is dat. Opa Piet krijgt nog even snel een spoedcursus foto’s maken, zodat de achterblijvers in Nederland ook hiervan kunnen genieten. Ook worden er door het CDTC foto’s en een video gemaakt die we aan het einde van de trip op een DVD mee naar huis krijgen.

In ons ‘huisje’ hebben we nog geoefend met de knoppen en ook hier zien we heel duidelijk Ja en Nee keuzes. We zullen dit nog meer gaan oefenen zodat Jack nog meer keus krijgt in zijn eigen wereldje.

Vanavond gaan we vroeg plat, zodat we morgen fit in het water kunnen liggen. Voor nu tabee!