20 september 2011

Vandaag om 7.15 uur liep onze wekker af. We liepen allemaal zenuwachtig door elkaar, want we wilde wel op tijd zijn  voor de familyswim. Toen we daar aankwamen kregen we een korte uitleg van Merel hoe we GeeGee moesten benaderen. Later zaten Robin, Ruud en ik op een rijtje op het dok. Ik mocht als eerste in het water. GeeGee vond het nog wat vroeg om met ons te werken en luisterde dan ook niet naar de opdrachten van Esther. Lekker eigenwijs ! Al die tijd lag ik maar in het water te dobberen, maar ineens was het zover, het eerste rondje gezwommen met GeeGee . Zij voelt een beetje hetzelfde aan als rubber. Later lagen we met z’n drieen in het water en kregen we om de beurt een aanwijzing, zodat GeeGee de opdrachten  op ons commando ging uitvoeren. Het was allemaal even bijzonder. Nu kunnen we er pas een voorstelling van maken wat Jack ervaart. Tijdens de familyswim werd Jack door Jessica lekker beziggehouden. Hij had het reuze naar z’n zin gehad.

Gee Gee spettert ons nat!

Zelf lopen naar het dok

Na de koffie hadden we nog een gesprek met orthopedagoge Astrid. Ze vond de communicatie via de ja/nee knoppen een prima middel. Ze gaf aan wanneer Jack in paniek is of zich erg onrustig voelt we hem uit deze situatie moeten halen. Druk geven op z’n hoofd of in z’n handen knijpen kan hem ook rust geven. Dit zijn we reeds aan het gebruiken en we zien al dat Jack er baat bij heeft. Wanneer Jack uit het niets ons knijpt of bijt is dit uiteraard verkeerd gedrag. We moeten dan STOP zeggen en vertellen dat dat pijn doet. Daarna gewoon weer verder gaan met waar we mee bezig zijn. Wanneer hij het weer zou doen moeten we weer STOP zeggen en hem negeren.  Ook moeten we hem een alternatief aanbieden,zodat hij bijvoorbeeld in een egelbal kan knijpen of bijten. Wanneer hij ons bijt als we hem dragen, kunnen we als alternatief hem een keer andersom dragen met z’n gezicht van ons af. Bij alles wat we met hem doen moeten we goed vertellen wat er gebeurt en wat we vinden. Hoe we onze stemmen gebruiken geeft Jack ook al informatie. Al met al weer genoeg informatie om weer verder mee te werken.

(bijna) alleen met Gee Gee

Jack had vandaag helemaal z’n dag  zei Merel. In de binnenruimte was hij helemaal op z’n gemak. Hij mocht met een schildpad spelen en vond dat erg grappig. Ook veel gewerkt met de ja/nee knoppen en dat gaat steeds beter. Het drukken op de knoppen gaat steeds subtieler, hij drukt de knoppen soms zelfs met een vinger in. Voor de rest hebben ze veel aandacht besteed aan z’n motoriek. Hij heeft veel gelopen over verschillende materialen. Wat een stoere vent is het toch. Eenmaal in het water leek Jack GeeGee zelf te roepen, echt heel grappig om te horen. Merel wil dit wel blijven stimuleren. Jack was een stuk vrijer in het water en Merel liet daarom veel ruimte tussen haar en Jack, zodat hij echt gericht op GeeGee was.

Staand oefenen op het dok

Op het dok moest Jack staand z’n werkjes doen. Zonder een kik te geven heeft hij alles goed uitgevoerd. Toen Jack voor de tweede keer in het water lag, stelde Merel aan Jack de vraag of hij de stok wilde. Jack gaf als antwoord nee en dat vonden we allemaal heel duidelijk, want gisteren kreeg hij de stok tegen z’n mond. Toen Jack weer op het dok was, moest hij via z’n knieen zelf tot stand komen en  dat lukte vrij aardig. Het viel Merel op dat Jack nu het makkelijker doet met z’n rechterbeen. Daar moet thuis  dus aan  gewerkt  worden. Ook met douchen moest Jack zelf staan en moest hij zelf steun zoeken bij Jessica. Dit wordt allemaal gedaan om Jack z’n zelfstandigheid te vergroten. Thuis maar even een douchestang aanschaffen. Ook heeft hij goed meegewerkt met aankleden.

Eenmaal bij het huis lagen Jack en Ruud  na de lunch weer in het zwembad. Echt weer genieten hoor!  Wanneer Jack uit het water was begon hij wat te pruttelen en begon weer op z’n hoofd te slaan. We konden hem wel een beetje helpen door druk te geven op z’n hoofd, maar hij werd zelfs een beetje verdrietig . Volgens mij was hij gewoon ontzettend moe van alles. Voor straks lekker slapen en morgen gaan we er weer een mooie dag van maken.

Nog even de foto link van deze dag: http://www.mijnalbum.nl/Album=4JBLBC3N

Dit zijn nou mijn kanjers! Jessica en Merel