dag 13: de kracht van herhaling..

Het is al weer dinsdag, en de therapie voelt al wat als ‘business as usual'; vreemde gewaarwording en tegelijkertijd wordt het CDTC en haar medewerkers een vertrouwde omgeving. We voeren zelf goede gesprekken met psycholoog Faye over onze worstelingen om Julian optimaal te bedienen, en voor Julian zelf geldt vooral dat de kracht van de therapie schuilt in de herhaling (nu hier intensief, straks thuis op voortbouwen).

We starten met het 2e gesprek met psychologe Faye. Ze heeft ons vorige week goede tips meegegeven over een activiteitenplan opstellen met Julian met positieve beloning, om hem meer structuur en duidelijkheid te bieden, waardoor alledaagse activiteiten als een WC-gang of aankleden minder een ‘struggle/strijd’ zijn. Het activiteitenplan helpt inderdaad, maar het valt niet mee om dit tijdens een druk en gevarieerde weekend ten uitvoer te brengen. Tijdens vast schooldagen straks biedt het vast en zeker mee houvast. We kunnen dan ook wat makkelijker varieren met mogelijke beloningen; hier op Curacao heb je minder mogelijkheden en speelgoed voor positieve beloning beschikbaar.

Marko en Sandra zijn een goed ingespeeld team, maar qua karakter ook verschillend. Het valt ons soms moeilijk om elkaars werkwijze te omarmen, en daarbij ook de gewenste helderheid en structuur te bieden. Marko zit wat te veel op het spoor van positief benaderen en er een feest van maken, Sandra gaat altijd voor 100% en 95% voelt dan al snel als een tekortkoming. Faye nodigt ons uit om de kracht en positieve kanten van elkaars werkwijze te zien en je daar positief over te uiten;  je hebt elkaar keihard nodig..! En dan iets het helemaal mooi als je daar voor jezelf nog wat leerpunten uit haalt.

Julian krijgt binnen weer een korte loopparcours voorgeschoteld van vijf tegels met verschillende tactiele prikkels.

het loopparcours met tactiele prikkels

Daarna mag hij zijn activiteitenkaarten 1 voor 1 onder een verzwaard kleed halen. Hij moet dan trekken en sjorren, even flink fysiek bezig zijn.. Bij het benoemen van de kaarten op het activiteitenbord zit hij weer op een bonenbal, om zijn rompbalans te stimuleren. Hij heeft ook een opblaasbaar luchtvestje aangehad, maar dat heeft hij volgens Lisa niet specifiek nodig, want zijn concentratie gedurende de twee uur therapie is eigenlijk altijd bewonderenswaardig groot.

het opblaasbare vestje om diepe druk te creeren

Lisa heeft zijn mond en kaak van buiten en binnen weer bewerkt met de Z-arc Vibe, waarbij ze samen met Julian het aantal keer telt (3x elke zijde en elke beweging). De plaatjes van het ochtendritueel benoemt hij weer in 3 en 4 woord zinnen. Met de blokjes en ondersteunende klankgebaren gaat het super. Op zijn eigen vingers haalt hij de zin nog wel eens door elkaar, met name omdat hij alle vijf de vingers geteld wil hebben (ook al heeft de zin maar 3 of 4 woorden). Als je met hem vingers gebruikt, nodig hem dan uit op je eigen vingers te kijken ter ondersteuning ipv zijn eigen vingers.

Buiten is Julian opnieuw aan de slag met het activiteitenbord en de blokjes; herhalen, herhalen.. En als beloning het water in met Bonny. Julian is vandaag wat meer afgeleid door de vele opa’s en oma’s langs de lijn, en Bonny is veel in de weer om zoonlief Sami in het gareel te houden. Werkende moeders hebben het er maar druk mee..

een back flip door Bonny

dag Bonny, dag Sami; tot morgen..!

Het douchen en aankleden gaat weer super volgens Birgit. We vragen haar toch eens van nader hoe ze dat nu doet, want wij weten eigenlijk niet goed hoe we Julian zover krijgen, en wat nu eigenlijk de juiste stappen zijn met het aantrekken van shirt of broek.

Ondertussen spreken wij altijd na met Lisa, waarbij ze aangeeft wat ze vandaag met Julian geoefend hebben, in de binnenruimte zonder publiek en buiten op het dok (wat je niet altijd goed ziet van 30 meter afstand). Lisa geeft altijd een uitgebreide toelichting, en geeft ons ook tips en trucs mee. Het blijft fijn te horen dat ze Julian een ideale leerling vindt qua leergierigheid, concentratie en de lol en het contact met Bonny in het water.

nabespreking met Lisa

Zijn spontane spraak en uitspraak blijft vooruit gaan, al merkt Lisa wel op dat blokjes en klankgebaren hem echt helpen. En de Z-arc Vibe, omdat hij die zo goed verdraagt en hij hier echt baat bij heeft met zijn goede slappe mondmotoriek.

We vragen ook nog combinatie van blokjes, klankgebaren en meeklappen bij moeilijke woorden met meerdere lettergrepen. Lisa geeft aan dat je moeilijke woord en meeklappen achteraan zin moet plaatsen. Dus niet ‘ik ga boterham eten’, maar ‘ik eet boterham’. En dan kan je 3 lettergrepen van boterham meeklappen. En klankgebaar zet je in bij 1e letter van een lettergreep die nog moeilijk verstaanbaar is. Dat kunnen dus drie klankgebaren zijn bij BoTerHam, maar als hij H bevoorbeeld al goed laat klinken, kan je het klankgebaar bij de laatste lettergreep achterwege laten.

Als hij zelf woorden of lettergrepen door elkaar haalt in zijn spontane spraak, eerst positief bekrachtigen dat hij praat (en dus niet ‘nee.. je hoort te zeggen…’), en dan benoemen ‘vertel maar hele zin…’, of wat goed dat je ‘….’ zegt. En trust me, je vult als vanzelf de tekst in als Julina 1 woord of een halve zin uitspreekt. En je gaat zo snel over tot en verbeteren of corrigeren van Julian met ‘nee’..  Het is zo vanzelfsprekend, je trapt er heel makkelijk in; het credo is positief bekrachtigen en zelf ‘rustig’ afwachten of nogmaals uitnodigen om hele zin te laten horen.. Maar los van dit alles laat Julian in zijn dagelijkse doen en laten al veel spontaan en desgevraagd zinnetjes horen, supermooi..!

‘s middags hebben de heren nog voldoende energie om naar het strand te gaan. Dat is het voordeel van therapie ‘s ochtends en fijn ook dat Julian voldoende puf heeft om ‘s middags nog op pad te gaan. Lars vindt het ook allemaal prima, en Stef vindt het water steeds interessanter en wordt zo waar een beetje watervrij. Snorkelen in de baai bij Hemingway levert mooie onderwaterbeelden op, en zo heeft iedereen er weer een mooie dag opzitten.