Dag 4 maandag 20 februari: Kennismaken!

En dan is het eindelijk zo ver….we gaan starten!

Gisteren  werd het opeens toch wel even spannend. Jesse sliep slecht van de zenuwen. Maar dat is natuurlijk ook logisch. Want je doet alles voor de eerste keer.

Vanmorgen om 11 uur was er eerst een korte bijeenkomst voor iedereen die vandaag gaat starten met de therapie. Daarin werden ons wat dingen uitgelegd. Wat wel en wat niet mag en waar je moet zijn bij vragen. Ook werd er iets verteld over de workshops voor ouders die de komende twee weken worden aangeboden. Die behandelen allerlei onderwerpen waar je iets van op kunt pikken. Gaan we doen dus!

Na die voorlichting hadden we even een uur over voor we echt konden gaan starten. We hebben die tijd maar even benut voor een heerlijke aardbeien smoothie….. Zo’n echte in een hoog glas met vers fruit!!!

therapie-dag-1-73

Om half een moesten wij ons melden voor een intake gesprek met Merel en Lisa. Merel is de behandelaar van Serra en Lisa van Jesse. We deden dat gesprek zonder de kinderen. Die gingen met de therapie-stagiaires een rondje lopen bij het aangesloten sea aquarium. Voor Jesse direct even een test, want daar hadden we hem niet op voorbereid. Maar hij pikte het heel stoer op en ging vrijwillig mee.

Wij hebben aan de therapeuten geprobeerd uit te leggen hoe onze kinderen in elkaar steken. Waar zijn ze goed in en wat vinden ze moeilijk? Welke benadering hebben ze nodig? Het belangrijkst zijn natuurlijk de eerste doelen die we met elkaar hebben opgesteld. Voor Serra gaan we ons richten op grenzen aangeven van jezelf, grenzen aanvoelen van anderen en feitelijk leren welke grenzen we in de maatschappij met elkaar hebben afgesproken. Ze gaan ook werken aan de mond motoriek van Serra. Ze heeft al jaren moeite om haar mond goed te sluiten. Verder gaat Arco zich met Serra in de therapie richten op hun onderlinge contact. Daar willen wij graag verbetering in proberen aan te brengen. Voor dit laatste doel gaan we mogelijk extra hulp inroepen van een psycholoog. Voor Jesse gaan we ons richten op zijn faalangst. Hij legt de lat erg hoog voor zichzelf en kan erg gefrustreerd zijn als dingen hem niet lukken. Dat leidt er uiteindelijk toe dat hij erg onzeker is en veel dingen vermijdt. Verder heeft hij soms last van wat dwangmatige handelingen. Daar zou hij graag de regie over terug krijgen. Genoeg om mee aan de slag te gaan dus!

Toen deze intake klaar was gingen de therapeuten met de kinderen aan de slag. De eerste dag staat in het teken van kennis maken. Met je therapeut, je vaste stagiaire, de dolfijnentrainster, de cameraman en natuurlijk je eigen dolfijn. Al deze mensen(en dier) vormen bij elkaar een vast team om je kind heen.

Nadat Serra en Jesse in hun eigen tempo hun wetsuits hadden aangedaan gingen ze naar het dok. Jesse startte binnen met een kennismakingsspel met een bal. Daarna meldde ook hij zich buiten. Natuurlijk werd er gestart met de kennismaking met de dolfijnen.

therapie-dag-1-6 therapie-dag-1-9

Serra gaat de komende twee weken zwemmen met haar dolfijn Nubia. Dat is een jonge dolfijn die erg toegankelijk en speels is. Serra vond het direct geweldig! Iedere keer hoorden we haar hard lachen door het bassin.

Jesse heeft de dolfijn Bonnie de komende twee weken in zijn team. Dat wilde hij graag omdat zijn nicht ook Bonnie heet en dat voelde dus goed voor hem. Achteraf hoorden we dat Jesse bij de start erg gespannen was en wat gesloten. Maar eenmaal bij de dolfijn kon hij helemaal ontspannen en genieten van het contact.

therapie-dag-1-30 therapie-dag-1-34

Bonnie is de moeder van Nubia. Soms maakten de dolfijnen dus ook contact met elkaar tijdens de therapie. Omdat Serra en Jesse op het dok naast elkaar zitten komen ze elkaar regelmatig tegen. En dat is goed want ook hun onderlinge contact is een onderdeel van de therapie.

therapie-dag-1-28  therapie-dag-1-38

Na het kennismaken met de dolfijn volgde er weer even een oefening op het dok. Jesse ging aan de slag met het kwaliteiten spel. Daarbij moet je door middel van kaarten iedere keer benoemen wat je goed kan. Daaruit bleek dat dat best wel veel dingen zijn. Serra heeft op het dok even een vragenspel gespeeld met een bal. Daarin moet je elkaar vragen stellen waardoor je elkaar beter leert kennen. Ter afsluiting gingen ze nog een keer het water in. Nu was het tijd voor spelen met de dolfijnen! Jesse ging met de bal aan de slag en heeft gedanst met Bonnie in het water. Serra ging met een ring aan de slag en heeft Nubia laten springen over een stok.

therapie-dag-1-94

Wij als ouders konden alles perfect volgen van de andere kant van het bassin. Daar zaten we heerlijk samen in de schaduw. Zo konden we proberen mooie foto’s te maken. En natuurlijk genieten van wat er gebeurde met onze kinderen. Het is ontroerend om te zien dat zo’n volledig team zich zo vanzelfsprekend inzet!

therapie-dag-1-89

Na de therapie was er een korte terugkoppeling. Jesse was inderdaad bij de start wat gespannen geweest maar had toch heel goed aan kunnen geven wat hij wilde leren. Daar hebben ze samen al best even over doorgesproken. Jesse gaf aan dat hij het heel erg leuk vond en dat hij Lisa vertrouwt. Hij wil morgen dus best nog een keer! Mooie start lijkt me. Serra had ook een goede start gemaakt. Ze had haar eigen doelen goed aan kunnen geven en dat waren dezelfde doelen als die wij hadden bedacht. Dat komt dus prima uit.

Daarna was het even ontspannen. Even wat poffertjes gegeten (tsja…..Hollandse invloeden op dit eiland). Serra heeft de rest van de middag nodig gehad om te ontspannen. Die kon alleen nog maar op de bank liggen. Prima wat ons betreft. Arco en Jesse gingen de gehuurde mountainbikes voor de komende twee weken ophalen. Voor Jesse ook heel erg belangrijk. Want hij mist nu dagen training en dat maakt hem heel onrustig. Verder kan het fietsen hem ook helpen om tussen de therapie door te ontspannen. En er zijn hier mooie parcoursen in de omgeving. Karren maar dus!

therapie-dag-1-70

In de avond lekker rustig in ons huisje gegeten. Even geen prikkels. Het was echt bijzonder om te horen hoeveel de kinderen al wisten over de dolfijnen. Vooral Serra kon heel erg veel feitjes benoemen. Die heeft echt als een spons alle informatie opgenomen.

Morgen start het echte werk. Dan is het geen kennismaking meer maar gaan we aan de slag. Benieuwd wat dat ons gaat brengen……….