Dinsdag 24 maart

Vanmorgen zijn we de dag sportief begonnen, zowel Wim als ik hebben een stuk hardgelopen. Er loopt hier een mooi pad langs de kust richting de Jan Thielbaai. Het was heerlijk en lekker zweten!! Mochten jullie nu ook zin hebben om een keer sportief te doen dan moeten jullie even kijken op de home-pagina van Stichting Nicolette. Binnenkort wordt er een zaalvoetbaltoernooi georganiseerd en je kunt nog deelnemen. Ben je niet zo sportief aangelegd? Dan kun je op woensdagavond 1 april naar een crea-avond. Erg leuk om samen met je moeder, zus of vriendin te doen! En alles ten goede van Stichting Nicolette. Na onze sportieve bezigheden zijn we weer even naar het strand gegaan. Heel gek maar het strand is hier zo prachtig dat het echt niet gaat vervelen! En Thijs vond het heerlijk om in de hangmat te liggen! Rond de middag gaan we weer terug naar het huisje om te lunchen en even te relaxen. Tijdens de lunch wordt Thijs boos. We hebben van Paul geleerd dat we dit gedrag van Thijs moeten negeren. Dus ik zeg zachtjes tegen Wim en Rens; negeren. Thijs merkt dat niemand reageert op zijn gedrag en omdat hij geen aandacht krijgt wordt bozer en bozer. Het is heel bijzonder om te zien wat het effect is van negeren. En dan schieten we allemaal in de lach want het is een bijzondere situatie, Thijs die steeds bozer wordt. Wij moeten alledrie zo hard lachen dat Thijs er helemaal niets van begrijpt en opeens begint hij dan ook maar hard te lachen. Dit is een voorbeeld hoe we op ongewenst gedrag moeten reageren. Nu loopt hier op Curacao alles heel relaxed, zijn wij ontspannen en Thijs ook en hebben we minder van dit soort situaties maar thuis kunnen we hier mooi mee aan de slag.

En dan mogen we om 3 uur weer richting het CDTC voor therapiedag 7 alweer….. Binnen in de therapieruimte werkt Thijs eerst weer met de fatboy (=dik groot kussen). Hij werkt met memorykaartjes en moet over de fatboy heen kruipen om aan de andere kant een kaartje te gaan vragen. Het zijn makkelijke plaatjes en met instructie komen de meeste namen er verstaanbaar uit! En dan is het weer watertijd. Thijs vindt dit weer erg leuk en lacht veel. Op het dock wordt weer een spel gespeeld met woorden die beginnen met de letter “n”. En zo zegt hij de woorden nat, net, neus en zelfs negen. Wel met hulp. Er zijn ook woorden waar hij niet uitkomt zoals nacht. Bij de evaluatie geeft Lisette ook aan dat ze merkt dat Thijs steeds meer probeert te zeggen en soms komt er ook spontaan een woord uit. Maar de mogelijkheden zijn zeker aanwezig om meer woorden te gaan zeggen. Dit is voor ons een heel belangrijke bevestiging! Er zal hard gewerkt moeten worden, maar de mogelijkheden zijn er!  Na de evalutatie mag Thijs aan Lisette en Dewi een knuffel geven en Thijs zegt dan ook het woord (kn)uffel! (zonder de kn nog wel maar toch!) Zo komt er steeds weer iets bij. Rens heeft weer een leuke middag gehad bij de kidsclub. Ze hebben een speurtocht gedaan en een vis geschilderd op een kokosnoot. En we hebben de dag nog maar even heel leuk afgesloten met een bezoek aan Hemingway……even heerlijk genoten van dit ontzettend leuke restaurantje op het strand.

DSC00583a Een dikke knuffel met Nubia

DSC00589a Het publiek kijkt naar de training van Thijs….

DSC00597a De fotograaf (Wim) is scherp vandaag, maar liefst 3 springende dolfijnen! (dubbelklik voor grotere weergave)