Dinsdag 24 mei 2011

De tweede therapiedag! Thijs en Rens hebben goed geslapen. Thijs heeft dagelijks van 10.30 tot 12.30 uur therapie dus we kunnen ’s morgens alles op het gemak doen. Om 10 uur wandelen we dan ook op het gemak (het is hier nog steeds erg warm!) naar het CDTC. (curacao dolphin training centre). Thijs start eerst weer een half uur binnen met therapie. Hier mogen wij niet bij zijn. Daarna gaat Thijs weer naar het dok in een heel stoer wetsuit. Wij mogen Thijs dan niet storen maar kunnen alles wel heel goed volgen aan de rand van het “bassin”. Thijs heeft er weer veel zin in en schatert het uit als hij weer allerlei kunstjes mag doen met Gee Gee!! Dit is echt zo gaaf om te zien!! Thijs geniet met volle teugen! Vandaag heeft Gee Gee zelfs kusjes onder zijn voeten gegeven. Thijs heeft Gee Gee ook weer hoog laten springen, met de bal en de ringen gespeeld en zelfs liggend gesurft op een plankje! Maar het “door het water varen” (Thijs houdt Gee Gee dan helemaal zelf aan haar vinnen vast!) en het spetteren met Gee Gee lijken toch wel heel het meest favoriet bij Thijs. Thijs moet ook weer werken op het dok tussen 2 watersessies door. Hierbij wordt weer gewerkt aan de concentratie maar ook aan het kiezen tussen 2 of meerdere dingen. (b.v doe je de deur open met een sleutel of een kwast?) Na de watersessie hebben wij weer een gesprek met Dirkje. Dirkje geeft aan dat Thijs weer heel hard heeft gewerkt! (opa Kees, vandaag voor u!) Thijs heeft eerst binnen gewerkt aan de mondmotoriek. Dirkje heeft ook bekeken wat de mogelijkheden zijn voor spraak. De mondmotoriek is niet zo goed maar het begrip van Thijs is wel goed. Wellicht kan Thijs toch wel wat gaan praten door heel veel aan de mondmotoriek te werken en door te imiteren. Dit zal wel meer tijd vergen, maar ze verwachten dat het wel op gang kan komen. Ze willen morgen beginnen met gezichtsmassage om het bewustzijn en de mondmotoriek te verbeteren. Daarnaast willen ze meer aandacht gaan besteden aan het bewuster zelf kiezen. Afijn, weer genoeg input en stof tot nadenken! Rond 13 uur waren we weer terug in het huisje. Eerst wat eten en daarna ging Thijs, samen met broertje Rens, goed slapen, om 16.15 uur hebben we ze allebei maar wakker gemaakt! Om 17.30 uur hebben we nog een kennismakingsbijeenkomst met alle gezinnen en therapeuten. Het is leuk om andere gezinnen te spreken. En morgen een grote dag voor Rens, eerst mag hij mee met Thijs naar het dok en ’s middags hebben we family swim!! Spannend!