dinsdag een dag met ontdekkingen

Vandaag waren we weer vlot van start met de therapie. Om 8:00 uur stonden we netjes klaar bij het therapiecentrum, het CDTC en had Wybe zijn lijstje met dingen die hij moeilijk vind om te doen meegenomen. Dat had hij als huiswerk meegekregen. Hij mocht meteen aan de slag met het bespreken van limonade inschenken en het oefenen van veters strikken. Dit laatste was erg moeilijk, vooral omdat Wybe niet goed kon blijven opletten als er iets werd voorgedaan. Wybe ontdekte dat het toch niet zomaar lukt en dat gaf wel frustraties, die met zijn therapeut meteen werden doorgesproken. Ook kreeg hij ontspanningsoefeningen.

Daarna werd er op het dock en met de dolfijn geoefend met zijn hand en arm motoriek en het concentreren op de dolfijn. Ook het steeds oogcontact houden werd geoefend en Wybe ontdekte dat oogcontact ook goed werkte bij de dolfijn! Bij het werkmoment werden er ook oefeningen gedaan die gingen over zijn doorzettingsvermogen. Pittige oefeningen voor hem dus!

DSC01263

Met Coen gaat het steeds wat minder goed op emotioneel vlak. Hij houdt veel emoties vast en voelt zich snel achtergesteld of onbelangrijk en zit momenteel minder lekker in zijn vel. Het verschil tussen alle emoties en positieve enthousiaste reacties met de dolfijn en op het dock en het gewone in het gezin is erg groot. Hij zoekt vooral naar meer emotionele uitdrukkingen en aansluiting bij zijn vader en dat is best lastig! Ben heeft ontdekt dat Coen dus meer belangrijk gevonden wil worden door hem en een grotere band wil. De psycholoog van het team gaat nu ook uitzoeken hoe wij aan Coen nog beter kunnen laten merken dat hij er helemaal bij hoort en gezien wordt door ons.

Ook hebben we ontdekt dat als Coen iets aan ons verteld, dat Wybe meteen mee gaat praten en het gesprek kan overnemen of beheersen. Vandaag hebben we er voor gezorgd dat als Coen iets tegen ons ging vertellen dat Wybe niet ging onderbreken, maar dat Coen eerst zijn verhaal mag vertellen en dat wij eerst dan zelf gaan reageren. pfff… niet makkelijk hoor!  Ook betrekken we Coen meer bij keuzes en geven we hem de kans om wat meer aandacht en knuffels van pappa te vragen. Met de dolfijn kan hij dat al!

DSC01334

Vanmiddag zijn we naar Willemstad geweest en heeft Helga ontdekt hoe de botenbrug werkt! We zijn langs de diverse gekleurde huisjes en wat winkeltjes geweest en hebben de markt en de terrasjes bezocht. Wel fijn om met meer volwassenen te zijn hoor. In die kleine straatjes is een extra paar ogen wel handig! Nu gaan we even wat muggenspray opdoen en lekker slapen. We kijken al weer uit naar morgen!