Donderdag 23 februari; wat een feest!!!!

Druk ochtendje:

De jetlag lijkt een beetje over te gaan. Waren we tot nu toe iedere dag rond 7 uur allemaal wakker, vandaag was het half negen. De pubers gaan weer een beetje uitslapen! En dat terwijl we vandaag juist een beetje voort moesten maken. Want om kwart voor tien starte de workshop: Alles wat je altijd al van dolfijnen wilde weten. En wij wilden alles weten!Dus na een lekker ontbijt op onze veranda op weg naar het CDTC.

therapie-dag-4-1 therapie-dag-4-3 Zelfs nu is het al erg warm!

De workshop werd gegeven door dolfijnentrainster Anouk. Wat een mooie baan is dat! Ze vertelde van alles over de anatomie van dolfijnen en hoe ze getraind kunnen worden. Heel erg leuk want zo snap je veel beter wat er in het water gebeurt.

therapie-dag-4-16

Het mooiste was een filmpje over de geboorte van de jongste dolfijn Sami nu 1,5 jaar geleden. Dat was op een therapie dag overdag. En omdat er altijd veel cameramannen in het water zijn is dat heel mooi op een film te zien.

Hier zie je de staart van Sami al. De bevalling is begonnen.

Na de interessante workshop was het feest!!! We waren uitgenodigd voor koffie en gebak bij de Starbucks. En dat ter ere van de verjaardag van onze buurvrouw op het park. We zijn hier namelijk met 3 gezinnen waarvan de kinderen therapie volgen en een broertje en een zusje. En dat klikt heel goed. De kinderen kunnen het goed met elkaar vinden en wij als ouders ook. Dus op naar een partijtje! Voor Jesse is dit weer direct een oefening. Onoverzichtelijke feestjes zijn voor hem lastig. Maar hij was heel duidelijk; Deze mensen zijn heel aardig dus ik ga er heen! En dat pakte heel goed uit. Het lukte hem om contact te maken met de andere kinderen en zijn draai te vinden. Al snel werd er buiten gevoetbald. Ook tussen de ouders klikt het al snel. Wat snap je elkaar toch goed als je veel met elkaar deelt.

De kinderen gezellig bij elkaar.

De ouders trouwens ook.

Daarna was het voor ons op naar de therapie want Bonnie en Noubia zijn er alweer klaar voor om met Jesse en Serra aan de slag te gaan. Het was vandaag voor ons dok dag. Dat houdt in dat de ouders voor deze ene keer mee mogen naar het dok om van dichtbij alles te kunnen volgen. Tijdens het zwemmen met de dolfijnen mochten we mooie foto’s maken. Maar onze kinderen hadden heel duidelijk aangegeven dat ze tijdens de training op het dok wat ruimte wilden. Dus moesten wij een stapje achteruit. Dat heet dus grenzen aangeven!

Serra begon met Merel en de stagiaire Lulu eerst op een andere plek. Daar hebben ze gesproken over grenzen van je lichaam en hoe je die aan kunt geven. Ze hebben daar ook wat rollenspellen mee gespeeld. Daarna was het op naar Nubia.

Wat is zo'n dolfijn groot van zo dichtbij!!!!!

Wat is zo’n dolfijn groot van zo dichtbij!!!!!

therapie-dag-4-29

Op het dok zit de dolfijnen trainster. De therapeut Merel is er de hele tijd bij in het water.

Serra gooit de bal en Noubia komt 'm dan weer netjes terug brengen.

Serra gooit de bal en Noubia komt ‘m dan weer netjes terug brengen.

De stagiaire Lulu maakt een compleet verslag van de therapie.

Noubia was erg relax vandaag. Dus lekker rustig samen dobberen.

Als Noubia haar buik laat aaien stelt ze zich kwetsbaar op. Dus voorzichtig voelen!

Serra mag een opdracht kiezen die ze met Noubia moet gaan uitvoeren.

De opdracht was het commando geven voor handen schudden.

De opdracht was het commando geven voor handen schudden. Gelukt!

Nog even heel hard samen door het water!

Samen oefenen van de mond motoriek....

Samen oefenen van de mond motoriek….

Daarna een puzzel maken op het dok.

Jesse is in de therapie ruimte verder gegaan met zijn onderwerp spanning. Hij moet leren om in te schatten hoe spannend iets voor hem is. Nu kent hij eigenlijk alleen 0 en 10. Daar zit natuurlijk van alles tussen maar dat is lastig voor hem om in te schatten. Hij moet echt aan de slag met oefenen met interactie met andere mensen. De moeilijkheid in die oefeningen zal iedere keer worden opgebouwd. Verder hebben Jesse en zijn therapeut Lisa het vandaag ook gehad over ontspannen als je teveel spanning hebt. Dat kan Jesse heel goed.

Ademhalingsoefeningen op het water. Heerlijk!

Een enorme openingssprong. Bonnie is echt de kampioen!

Een spetter wedstrijd...de dolfijn wint altijd.

Een spetter wedstrijd…de dolfijn wint altijd.

Wat een rust gaat er uit van zo'n dolfijn!

Wat een rust gaat er uit van zo’n dolfijn!

Zelfstandig drijven. Kijk naar zijn geconcentreerde gezicht!

De dolfijn moet leren om je hand te volgen.

trainen met de bal.

Afscheid met een dikke kus.

Na al deze actie was het tijd om de dolfijnen wat rust te geven. Jesse was klaar voor de dag maar Serra had nog even een gesprek met een psychologe. Dat was haar eigen wens. Wij zijn daar als ouders dus ook niet bij geweest. Morgen zullen we daar een terugkoppeling van krijgen.

Nu een rustige avond in ons mooie huisje en morgen op naar de laatste therapie dag voor deze week.