Donderdag 26 maart

Tijdens het ontbijt op ons terras heeft Rens aan de tuinman gevraagd hoe we de kokosnoot open moesten maken. Nou, daar wist de tuinman wel raad mee! Hij pakte een schop en hakte de buitenste noot kapot. De buitenste ja, want in die noot zat dus de echte kokosnoot met behaarde buitenkant. Hier hakte hij ook een stukje vanaf en toen konden we zo een stukje uit het witte kokos snijden. De kokosnoot hebben we toen op een glas gezet en vervolgens liep het glas zo halfvol met kokosmelk! (En Aline, dit al voordat jou tip binnen was!) Het was erg grappig om te zien. Uiteraard hebben we zowel de kokos als de melk geproefd. Niet vies en niet lekker. Weer een ervaring rijker! Verder merken we nu ook overdag wel dat Thijs steeds meer probeert te zeggen. Toen ik naar de wc ging kwam hij aangelopen en zei iets dat erg lijkt op wc. En dit dan helemaal spontaan. En zo zijn er meer woorden, zeker “hagelslag” tijdens het eten! Vanmorgen maar weer heerlijk naar het strand gegaan. We horen zulke slechte berichten over het weer in Nederland dat wij er nog maar even extra van genieten :)! Daarna weer ons vaste ritueel, terug naar het huisje, eten, even relaxen en dan weer op naar het CDTC!

Thijs ging met Lisette en Dewi eerst weer mee naar binnen. Toen ze in de oefenruimte kwamen deed Lisette het licht aan en Thijs zei spontaan, lamp aan! Daarna mocht Thijs op zijn rug liggen en kreeg hij een lichaamsmassage. Hier genoot Thijs wel van. Daarna hebben ze een spelletje gedaan waarbij Thijs een soort puzzelbeer aan en uit mocht kleden. Hij zei hierbij echt de woorden shirt aan en broek aan. Wel vindt Thijs het nog steeds erg prettig als de woorden eerst voorgezegd worden. Daarna weer op naar het water. Thijs zwom vandaag “gewoon” weer met 1 dolfijn, maar volgens mij vindt Thijs dat net zo prettig. Kan hij alle aandacht aan Nubia geven! En Thijs genoot weer volop in het water!!!! Thijs mag vaak kiezen tussen 2 activiteiten die hij in het water wil doen met Nubia. Vandaag koos hij bijvoorbeeld heel duidelijk voor het surfboard. Vervolgens moet hij dan ook het surfboard aan Dewi gaan vragen en er kwam zowaar een woord uit dat aardig in de richting kwam! Wat een kanjer is die Thijs toch, hij werkt echt heel hard en probeert echt alles te geven. Hij geniet ook echt van het werken. Op het dock werd een memoryspel gespeeld met woorden die beginnen met de letter “l”. Dit was wel een erg lastige beginletter voor Thijs maar hij maakt echt nog wel wat van de woorden laars, lachen, lezen en la. Bij de  2e watersessie mochten wij bij het dock kijken. Dit was wel weer heel erg leuk want dan kunnen wij alles echt van dichtbij meemaken. Rens heeft vanmiddag met de kidsclub spelletjes gedaan op het strand en had ook weer erg genoten!

Voor en deels tijdens de therapietijd spreken wij ook andere ouders van kinderen die tegelijkertijd therapie hebben. Wij hebben met name contact met de ouders van Rens zijn vriendje Vincent. Vincent heeft een zus van 8 jaar die gehandicapt is en daarnaast spreken wij ook de ouders van Johan, hij is al 26 jaar. Beide gezinnen zijn Duits. Soms is het gewoon prettig om eens ervaringen uit te wisselen. En wat ik ook wel bijzonder vind is dat beide Duitse “moeders” tegen dezelfde “problemen” oplopen als ikzelf. Klinkt heel logisch maar is af en toe wel fijn om te horen dat het in Duitsland ook zo is! Tot slot wil Thijs nog wel even de groetjes doen aan alle kindjes van de klas. Toen ik Thijs vertelde over zijn klasgenoten en alle namen noemde begon hij te glimlachen van oor tot oor. Wij willen allemaal niet naar huis en Thijs zelf geeft ook aan dat hij liever hier wil blijven. Maar ik weet ook zeker dat hij maandag in de klas zal stralen van oor tot oor als hij iedereen weer ziet!

DSC00694a Rens met zijn kokosnoot bij de boom!

DSC00705a Thijs mag “meevaren” met Nubia, genieten!

DSC00713a Thijs mag Nubia een visje geven.