Donderdag met veel bijzonderheden

Allereerst gingen we in een kleine regenbui waar we niet erg nat van werden, op weg naar het CDTC. Wybe heeft daar laten zien dat hij nu kon veter strikken! Hij had dit in het huisje hard geoefend met mijn gympen. En toen het lukte,, haalde hij nog even een grap uit!

DSC01581

Tja, het is wel duidelijk dat hij nog lekker ondeugend is af en toe! Ook liet hij vandaag zien dat hij best zijn bril kon poetsen, maar het gewoon lekker makkelijk vond als mamma dat doet! Verder werd er hard gewerkt aan gerichtheid op werkjes en het goed kunnen afwachten als er iets wordt voorgedaan. Met de dolfijn werd geconcentreerdheid, oogcontact en doorzettingsvermogen geoefend. Ook deed de dolfijn niet altijd wat de bedoeling was en daar moest hij ook goed mee omgaan.

Deze middag was er wel een doorbraak, omdat hij als huiswerk mee had gekregen om na te denken over het feit dat hij niet zelf de verantwoordelijkheid op zich wil nemen als er iets mis gaat of als hij zich niet gedraagt (de schuld ligt altijd bij de ander denkt hij en dat klopt natuurlijk niet). Hij heeft er echt over nagedacht en ontdekt dat hij beter wel verantwoording op zich kan nemen en er van kan leren en het ook niet erg is om dat te doen. We hebben het gesprek ook op papier gezet en dat kan morgen weer mee naar Paul, zijn therapeut. Het is moeilijk te omschrijven, maar het was echt een bijzonder gesprek met voor Wybe veel ontdekkingen.

Coen heeft vandaag emoties meer geuit en is daar duidelijk mee aan het oefenen. Hij heeft ook weer een concentratiespel gedaan dat niet makkelijk voor hem was. Hij heeft ook een poster gemaakt met een tennisbal (van de dolfijn) en daar omheen allerlei kwaliteiten van hemzelf. Zo krijgt hij meer inzicht in zichzelf en dit vergroot dit ook zijn zelfverzekerdheid. Ook heeft hij een stoplicht gemaakt en daarin weergegeven wat hij merkt als alles goed en rustig is, wat als hij geirriteerd is en wat als hij boos is. Er is besproken wat hij dan kan doen en op welke manier.

DSC01553

Op een liefdevolle manier aandacht aan elkaar geven, maar ook aan je broer, pappa, mamma en iedereen die je kent. Vooral extra aandacht van pappa was voor Coen vandaag ook weer erg belangrijk.

De middag hebben we gesnorkelt tussen de schildpadden, grote vissen en naast de haaien (die keurig achter een ruit zaten) en de schildpadden en haaien gevoerd door openingen in de ruit. Heel spannend hoor! Er waren erg veel vissen die om en onder ons heen zwommen en dit was ook een bijzondere belevenis!