Maandag 23 maart

Wat is het toch heerlijk hier, wakker worden door het gefluit van de vogels (als we de jongens even vergeten want die zijn al voor de vogels wakker :), dat zijn dus echte vroege vogels!). Deze maandag zijn we maar weer even gestart met een bezoek aan het strand. Dit was geen straf, heerlijk onder een palmboom bij het doorzichtige water. Wat is het hier toch mooi. Om 13 uur hadden we vervolgens een afspraak met Matthias voor een sessie van de Brucker Biofeedback Therapie. Dit is een therapie die werkt met electroden op je lichaam/spieren en hierdoor zie je op een beeldscherm (of hoor je piepjes) met welke intensiteit je welke spieren inspant. Deze therapie wordt in Duitsland veel gebruikt met name bij een dwarslesie of herseninfarct. Matthias is een fysiotherapeut en wilde kijken naar de stand van Thijs zijn holle rug. Thijs kreeg de electroden op zijn heupen geplakt en moest vervolgens zijn knieen opheffen. Thijs begreep dit, tegen onze verwachting in, heel goed! Thijs reageerde dus heel goed op de piepjes die hij te horen kreeg als hij zijn knie omhoog bracht. De conclusie van Matthias was dat Thijs veel moet lopen met knieheffen om het bekken te versterken en daarnaast moet Thijs de  buikspieren trainen. Dit om de stand van de holle rug te verbeteren.

Na deze afspraak terug naar het huisje, even eten en daarna konden we alweer weg naar het CDTC voor therapiedag 6! Het is echt ongelooflijk hoe snel de tijd hier gaat, bijna niet leuk meer…. maar ja, dat komt vast omdat we het hier fijn hebben. Rens mag vandaag met de kidsclub naar de dolfijnenshow, dat vindt hij wel wat!!! Thijs mocht vandaag met 2 dolfijnen zwemmen, Nubia en Kanoa. Kanoa is ziek geweest en is nu weer in training om binnenkort weer zelf met kindjes te zwemmen. Thijs begon de therapie binnen met kaartjes die hij op een bord met klitteband moest plakken. Vorige week deed hij maar wat maar nu plakte hij de kaartjes keurig op het klitteband. Hij wist dus al wat de bedoeling was. De kaartjes hadden vandaag allemaal p aatjes met de beginletter “d”. Thijs zei dan ook de woorden doel en doei. Daarna heeft Thijs nog gewerkt met een spel waarbij hij sterren moest tellen en vervolgens om een knijper moest vragen met het juiste getal. Ook deze oefening ging redelijk goed.

En toen mocht Thijs weer zwemmen met Nubia. En deze keer dus ook nog met Kanoa, de bofkont! Allerlei trukjes heeft Thijs vandaag weer mogen doen maar het meest spectaculair was wel het door het water scheuren met een surfbord waarbij Nubia Lisette en Thijs voortduwde met haar neus! Tussen de 2 watersessies in werd er op het dock aan de mondmotoriek gewerkt. Het viel Lisette op dat Thijs moeite heeft met de meeste oefeningen zoals blazen, lippen op elkaar houden, de tong van links naar rechts en van boven naar beneden bewegen en een spatel tussen de lippen houden. Hier kunnen we in Nederland ook verder aan werken. Bij de evaluatie gaf Lisette aan dat Thijs wat rustiger was vandaag. Hij was iets minder spontaan en reageerde wat later. Hij praatte hierdoor ook iets minder veel tijdens de therapie. Maar hij heeft wel woordjes gezegd waaronder o.a. Nubia aaien!

Zelf merken we de laatste dagen dat Thijs echt wel dingen probeert na te zeggen. En dit ook wat makkelijker lijkt te gaan. Nu zijn we hier met het hele gezin natuurlijk ook wel de hele dag mee bezig. Je probeert Thijs uit te lokken om bepaalde woorden te zeggen. Vanavond voor het slapen gaan zei hij bijvoorbeeld het woord “wc” na. Nou, toch weer hartstikke knap!

Dan heeft Rens tot slot nog een paar antwoorden voor Sven: we wonen op huisnummer 212, het gaat heel goed met Thijs, het is super leuk op Curacao en ik heb Nubia leren voetballen! En Thijs wil nog even de groetjes doen en een knuffel geven aan de kindjes van zijn klas. En natuurlijk ook aan de juffies!

DSC00528a  Thijs mag samen met Lisette weer het water in.

DSC00535a Thijs wordt door Nubia onder zijn voeten voorgeduwd!