maandag 27 februari; therapie dag 6: De vaart er in!

Dan is het weekend voorbij en gaat het weer beginnen….

Vooradat de kinderen vandaag weer van start mochten met de therapie waren Arco en Mirian nog een keer aan de beurt om te  zwemmen met een dolfijn! Want twee kinderen op de therapie heeft zeker ook voordelen. Zoals twee keer een familie swim aangeboden krijgen! Daarom gingen wij weer te water. Dit keer bleven de kinderen in het huisje dus hadden we geen fotograaf. Jullie zullen ons moeten geloven dat we met een duikbril op onder water met de dolfijn Kanoa hebben gezwommen. En dat we allebei een omhelzing hebben gedaan met de dolfijn. En dat de dolfijn aan de ene kant zoende en de partner aan de andere kant….. Gelukkig zijn overal professionele fotograven bij dus de bewijzen komen achteraf. Vrijdag krijgen we van alles van de afgelopen weken foto’s en video’s. Daarom zijn er overal altijd fotograven bij. Deze mensen zijn de hele tijd bezig om alles goed inbeeld te brengen.

De kinderen mochten om 13:00 uur weer verschijnen. Met een beetje tegenzin dit keer. Toch weer even in het ritme zien te komen na zo’n weekend waarin we hele andere dingen hebben gedaan. Vooral Jesse zag er best tegenop. Hij werd vrijdag verrast met een hele moeilijke opdracht. En daarom was hij een beetje bang voor wat er komen zou.

Maar Lisa had dat prima in de gaten. Ze zag dat Jesse weer meer onrustig was. Ze hebben dat heel goed besproken. En ondertussen kreeg hij wel weer wat opdrachten. Maar behapbaar. Het valt Lisa op dat Jesse toch snel negatief denkt. Hij heeft moeite om positieve dingen te onthouden. Daarom leuk huiswerk mee…. Iedere avond voor het slapen gaan moet hij 3 positieve dingen over zichzelf van die dag benoemen. Belangrijk is dat hij probeert ze zelf te bedenken.

Serra had gewoon last van vakantie stemming. Ze zei het ook letterlijk: waarom moet ik nou weer? Ik heb toch vakantie. Erg grappig. Want veel mensen zullen zwemmen met een dolfijn zien als een geweldige vakantie ervaring. Dat snapte ze uiteindelijk zelf ook. Dus ging ze met plezier. Met Merel haar weekenddip besproken. Die keek er niet van op dat Serra nogal overstuur was van het weekend. Dat komt door de pittige therapie. Maar dat is waarom we hier zijn dus we gaan niet stoppen met de intensieve aanpak.Serra is met Merel verder gegaan met grenzen voelen en aangeven. Daarin blijkt dat ze grenzen best weet en kent maar niet kan volhouden als iemand haar over wil halen. En dat wordt serieus geoefend. Vasthouden aan je gevoel en Nee zeggen. Ook in het water gaat dat door. Merel spettert haar heel bewust in haar gezicht en gaat door tot Serra ferm Nee zegt. En sociaal wenselijke antwoorden worden niet meer geaccepteerd.

De doktijd was vandaag binnen omdat het zowaar even slecht weer was. Het leek of iemand de warme douche had aangezet. Maar daarbij waaide het ook flink. Maar (hoe heerlijk) na een kwartier was de bui voorbij en was de lucht weer strak blauw. Wij klagen niet!

De kinderen gingen het water in. En dat is echt iedere keer een beloning voor hun harde werken.

Het plezier spat er van af!

Arme Lisa, die wordt iedere keer aan hetbegin door Jesse het water in geduwd. Symbolisch voor dat Jesse de Baas is van het water gedeelte. Er wordt gedaan wat hij wil en hij moet alles bedenken en regelen.

Arme Lisa! Die wordt iedere keer bij de start in het water geduwd. Symbolisch voor dat Jesse de baas is van het water gedeelte van de therapie. Hij moet verzinnen wat ze gaan doen en dat ook regelen.

Nubia wilde vanmiddag de hele tijd op haar buik geaaid worden. Maar dat was niet de bedoeling. Dus moest Serra streng en consequent zijn. Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren.

Jesse mocht vandaag ook met duikbrilletje zwemmen. Want het is heel leuk om onder water de bewegingen van de dolfijn te zien. En dan ook nog Sami erbij die overal tussendoor zwemt!

Allebei mogen ze spelen met de bal met de dolfijnen. dag-6-54

Allebei spelen met de bal met de eigen dolfijn!

Na de therapie eerst een ijsje eten aan de boulevard. Dat hebben ze wel verdiend!

De therapeurten waren heel erg tevreden over hun inzet. Dus het ijsje as groot en met disco dip!

De therapeuten waren heel erg tevreden over hun inzet. Dus het ijsje was groot en met disco dip!

Daarna snel op naar huis om even bij te tanken. Want er is nog een avond programma. Op de tweede maandag van de therapie vaart de Pelican Tours speciaal uit voor families en kinderen van de therapie. De kinderen mogen gratis mee. We varen langs een de kust naar Curaçao en zien de zon in de zee zakken.

Het CDTC vanaf de zee.

dag-6-198

De rijken verblijven in Santa Barbera. Erg indrukwekkend!

Helaas geen ondergaan de zon deze vaart. Het was bewolkt. Maar toch een mooie lucht.

Zo zie je ze niet vaak samen. Het samen iets delen doet hen goed!

Daarna tevreden op naar huis. Morgen weer een nieuwe mooie dag.