Vrijdag 16 september en zaterdag 17 september 2011

Hallo allemaal,

Gisteren is het er niet meer van gekomen om ons dagboek bij te werken, dus vandaag even een verslag van twee dagen. Gisteren stond onze hele middag stond in het teken van de dolfijnen! Om 13.15u werden we verwacht voor de family swim. Na een korte instructie over hoe we de dolfijn moesten benaderen, was het dan eindelijk zo ver! Eerst even kennismaken met Chabilita op het dok en toen mochten we het water in. Eerst mocht Kirsten samen met therapeute Merel een rondje zwemmen met Chabilita. Eerst was het wel een beetje spannend, maar al snel was het natuurlijk superleuk! Wat een ongelofelijk mooie ervaring om met zo’n grote dolfijn in het water te zijn en haar van zo dichtbij te kunnen zien en natuurlijk ook vooral aanraken! We hebben allemaal uitgebreid gezwommen, geknuffeld en gekust met Chabilita. En natuurlijk ook zelf haar alle trucjes laten doen, die we Daniëlle al hebben zien doen. Wat was dat gaaf! Zelfs Esmee en oma werden op het dok uitgebreid begroet door Chabilita. Het half uurtje zwemmen was dan ook zo voorbij, maar gelukkig heeft opa mooie foto’s gemaakt en ook de huisfotograaf van het CDTC heeft onze kennismaking gefotografeerd.

Welke foto moeten we nou kiezen??

Een half uurtje na de family swim werd Daniëlle weer opgehaald door Dirkje en Martine. We hadden juist op dat moment een verhitte discussie met mevrouw over het insmeren met zonnebrand. Ze stond weer heel hard te gillen en wij deden ons uiterste best om dit gedrag te negeren. Een mooi oefenmoment om alle tips van Dirkje en Astrid in de praktijk te brengen! Uiteindelijk ging ze overstag en mocht ik haar insmeren, weer een overwinning! Daarna ging ze vrolijk met Dirkje en Martine mee naar binnen om weer hard te werken. Ze heeft binnen o.a. weer geoefend met het drinken uit een rietje. Het rietjes was deze keer iets langer en ook nu lukte het weer om een paar slokjes te drinken! Verder hebben ze nog een aantal oefeningen gedaan om de mondmotoriek te verbeteren.
Tijdens de therapietijd op het dok wilde Daniëlle niet goed meewerken en ondanks een paar waarschuwingen sloeg ze Dirkje! De consequentie was toen dat ze niet meer op het dok mocht werken waar ze Chabilita en Li-Na nog kon zien, maar verder werken achter het muurtje waar ze niets meer kon zien. Gelukkig mocht ze na een paar minuutjes weer terug het water in, omdat ze toch had besloten naar Dirkje te luisteren. Voor ons goed om te zien hoe Dirkje omgaat moet dit gedrag, want thuis doet ze dit natuurlijk ook allemaal. We krijgen dan ook veel bruikbare tips die we nu al in de praktijk brengen. En het lijkt goed te werken!

Doeiiii! Tot Morgen!!!

Omdat Dirkje volgende week vrijdag er niet is, had Daniëlle vandaag ook therapie. Gelukkig was het al ’s morgen om 10.30u, waardoor we ’s middags nog wat leuks konden doen. Dirkje heeft binnen o.a. met een massagestick het gezicht van Daniëlle gemasseerd. Daniëlle vond dit heerlijk en liet het ook goed toe! Het idee achter deze massage is het verstevigen van de spieren in haar gezicht en rond haar mond. Vandaag ook weer geoefend met het drinken uit een rietje. Deze keer was het een lang rietje en ook nu lukte het Daniëlle weer om te drinken. Omdat het regende besloot Dirkje om de tijd op het dok gelijk achter de therapie binnen te plakken. Daniëlle moest dus best lang binnen werken, maar bleef goed geconcentreerd en deed goed haar best!

Met de dolfijnen was het natuurlijk weer genieten voor Daniëlle. Ook nu mocht ze weer met twee dolfijnen zwemmen! Het viel Dirkje op dat Daniëlle vandaag veel met haar vingers in haar mond zat. Dit is iets wat ons natuurlijk ook al was opgevallen. Thuis doet ze dit ook veel en bijt ook veel nagels. Dirkje denkt dat het iets is wat Daniëlle onbewust doet om prikkels te verwerken en ze wil Daniëlle hier nu meer bewust van maken door haar pas een kaart te laten kiezen als ze haar vingers uit haar mond haalt.

Daniëlle met Dirkje en Martine

Eenmaal thuis hadden papa, opa, oma en Kirsten besloten om naar struisvogelfarm en de aloë vera kwekerij te gaan (bij aankomst bleken deze echter gesloten, dus volgende week poging 2!). Daniëlle zou ook meegaan, maar maakte zo’n scene dat ze uiteindelijk toch maar bij mama en Esmee is gebleven. Ze had gewoon even behoefte aan quality time met mama! Esmee sliep het grootste gedeelte van de middag, dus konden mama en Daniëlle even heerlijk samen tijd doorbrengen. Je merkt dat het toch allemaal erg intensief is voor haar!

Zondag hebben we dus echt een dagje vrij! ’s Middags gaan we gezellig naar de verjaardag van Ruud (de papa van Jack) toe en blijven we lekker eten bij de familie de Ruiter. Maandag mag Kirsten de gehele therapie van Daniëlle meemaken, dus ook de therapietijd binnen. Dirkje gaat dan oefeningen doen om Kirsten te leren hoe ze beter met haar zusje kan omgaan. Maar ook om Daniëlle te leren hoe ze met haar grote zus moet omgaan. Dat wordt dus een leerzame middag! Daarna mag Kirsten weer mee op het dok.

Ondertussen genieten we volop van het prachtige huis waarin we logeren, het heerlijke zwembad en de warmte! Gisteren en vandaag hebben we voor het eerst een klein tropisch buitje gehad, maar dat is hier totaal niet erg.

Familiefoto in het zwembad

Wat is het toch leuk om iedere dag weer alle leuke en lieve reacties op ons dagboek te lezen!! We kijken er elke dag weer naar uit, bedankt allemaal!!