Vrijdag 20 maart

Vandaag begint de dag al op tijd, om 8 uur hebben we een individueel gesprek met Paul, de psycholoog. Wij hebben dit gesprek zelf aangevraagd zodat we bepaalde vragen omtrent gedrag van Thijs kunnen bespreken. Wim is woensdag naar de workshop geweest van Paul dus ik ga naar deze afspraak. Paul heeft heel veel ervaring met gehandicapte kinderen en de opvoedkundige vragen die bij de ouders spelen. Het is dan ook een heel nuttige afspraak waarbij je merkt dat hij heel ervaren is en je echt nieuwe inzichten krijgt. Hier kunnen we dus wel mee aan de slag.

Daarna brengen we voor de afwisseling een bezoek aan het strand. Het is druk vandaag want er is een cruiseboot “geland” in Willemstad. Na het strand koelen we nog even lekker af in het zwembad. Daarna weer het vaste ritueel, lunchen, even rusten en daarna weer op weg naar het CDTC voor de 5e therapiedag….. ongelooflijk hoe snel de tijd hier gaat! Dit betekent namelijk dat we na deze therapie alweer op de helft zitten…. 🙁  Thijs is lekker fit en heeft er veel zin in! Net als Rens trouwens, die gaat iedere dag met veel plezier naar de kidsclub met zijn Duitse vriendje Vincent (fan van Bayer Munchen).

De therapie start weer binnen met kaartjes. Thijs moet over een fatboy kruipen en een kaartje vragen bij Dewi. Vervolgens moet hij terugkruipen naar Lisette en vertellen wat er op het kaartje staat. Er is vandaag gekozen voor woorden die allemaal met eenzelfde letter beginnen. Dit om Thijs te stimuleren om de 1e letter ook goed uit te gaan spreken. Thijs zegt tijdens deze oefening de woorden paard, poes en pop! Met pen heeft Thijs meer moeite. Even voor de duidelijkheid, Thijs zegt de meeste woorden na, het spontaan zelf zeggen is nog weer lastiger. Er zijn echter wel woorden die hij spontaan zegt, Nubia bijvoorbeeld!! Tijdens de watertijd heeft Thijs weer de grootste lol met Nubia en genieten wij volop van het geschater en gespetter. Tussen  de 2 watersessies in, op het dock, mag Thijs kiezen of hij een memoryspel wil doen of werken aan de mondmotoriek. Dit wordt dus het eerste. En daarna weer het water in. Thijs wil dat Anouk, de dolfijntrainster ook het water in komt. En na enig oefenen zegt hij Nouk kom! Bij de evaluatie geeft Lisette weer aan dat Thijs goed heeft gewerkt en nog steeds even enthousiast is en veel dingen na probeert te zeggen. Bij het douchen na de therapie zei Thijs bijvoorbeeld ook (d)ouche uit. Het blijft voor ons soms best onwerkelijk dat hij al zoveel woorden tijdens de therapie eruit gooit maar zowel Dewi als Lisette zeggen onafhankelijk van elkaar hetzelfde! Denk dat we Nubia inderdaad maar mee naar huis moeten nemen en vragen of ze in de Boetzelaer mag wonen!

Morgen is het zaterdag, spannende dag want dan hebben we Family Swim!! Dit betekent dat Rens, Wim en ik met Nubia het water in mogen!!Thijs mag dan een keer aan de kant blijven. Dewi, de assistente, zal bij Thijs blijven. Om 8.15 uur mogen we ons al melden op het CDTC (ipv 12.15 uur wat ik eerder had vermeld), maar dat vinden we niet erg. We hebben de komende dagen een auto gehuurd dus dan hebben we verder het weekend vrij om wat meer van het eiland te bekijken. Wij wensen jullie ook alvast fijn weekend. Het blijft erg leuk om jullie reacties te lezen. En Thijs wil nog wel heel graag een dikke knuffel aan Sanne geven!

DSC00272aEven lekker genieten in de zee (door dubbelklik kun je de foto’s in groter formaat zien)

DSC00317aDe vliegende hollander, o nee, het is Nubia!