Vrijdag 27 maart

O jee, wat een verdrietige dag vandaag… de allerlaatste therapiedag! Maar aan de andere kant een topdag want wij kunnen terugkijken op 2 hele mooie, fijne, goede en leuke weken! Maar eerst even vandaag. Vanmorgen niets nieuws, “gewoon” buiten ontbijten op ons terras en daarna naar ons favouriete strandje bij Chill (voor de kenners). Hoewel, niets nieuws, we hebben wel 3 regenbuien gehad vanmorgen terwijl we op het strand lagen! Dit hadden we nog niet meegemaakt gelukkig! Maar goed, het fijne van een regenbui hier is dat tie niet lang duurt en het warm genoeg is om op het strand te blijven. Alleen even schuilen tussendoor. Dus een prima ochtend gehad. Daarna weer terug naar het huisje, eten, relaxen en op naar het CDTC voor de allerallerlaaste therapiesessie….

Rens ging voor de laatste keer naar de kidsclub. Met de kidsclub gingen ze vandaag wel iets heeeeeeel stoers doen, haaien voeren! Wow! Gelukkig heeft Rens al zijn 10 vingers nog! Thijs mocht eerst weer binnen aan de slag. Thijs mocht vandaag uit verschillende activiteiten kiezen en Thijs koos voor het kruipen door de tunnel. Hij moest van Lisette door de tunnel kruipen en bij Dewi een kaart gaan vragen. Alle keren zei hij steeds het woord kaart helemaal goed!! Vorige week ging dit nog vele malen zonder “k”. Wow Thijs, trots!! De plaatjes op de kaartjes begonnen deze keer allemaal met de letter ” f”. De woorden waren dan bijvoorbeeld fiets, familie, fee etc. Dit ging met behulp van ondersteuning best goed! En toen was het alweer tijd voor de laatste keer zwemmen met Nubia….. Dit was hartstikke leuk en Thijs mocht kiezen wat hij allemaal voor kunstjes wilde doen met Nubia. Thijs genoot weer met volle teugen en wij ook! Op het dock koos Thijs voor een spelletje waarbij hij kaartjes van een muis moest matchen. Er was bv een kaartje van een zwemmende muis, een fietsende muis, een muis aan het koken etc. Bij deze kaartjes moest Thijs een plaatje zoeken wat erbij hoort. Bijvoorbeeld een duikbril bij het zwemmen, een pan bij het koken etc. Dit spel ging echt supergoed!! Op 1 plaatje na had Thijs ze allemaal goed!!! Zelfs Lisette was verbaasd dat Thijs dit zo goed deed! En daarna mocht Thijs voor de allerlaatste keer het water in met Nubia. Ook mocht Thijs Dewi het water intrekken, dit vond Thijs helemaal leuk! En toen was het tijd voor de laatste evaluatie en vervolgens afscheid nemen….. snik snik… Ja, afscheid nemen van mensen waar je twee weken intensief mee hebt samengewerkt valt niet mee. Je wilt de situatie hier, waarin Thijs toch echt resultaten boekt, niet loslaten, maar het is helaas niet anders. Na dit afscheid gingen wij voor de laatste keer eten bij Hemingway aan het strand, jullie weten wel, dat tentje met de zon die in de zee zakt en het zand tussen je voeten….. En na het eten vroeg Thijs “gewoon” spontaan, helemaal uit zichzelf om de I-pad!! Uiteraard kreeg hij deze omdat het dit woord zo goed zei!

Maar wat zijn wij trots, dankbaar en blij op hetgeen wat Thijs ons hier de afgelopen 2 weken heeft laten zien!!! Thijs kan wat meer woordjes zeggen en kan zich hierdoor ook beter uiten. Wij zelf en jullie moeten nu niet opeens teveel van Thijs gaan verwachten. Thijs zegt de woorden niet op commando en laat ze, buiten de therapiesessies om, alleen in de vertrouwde omgeving horen. Maar onder de middag dronk Thijs bijvoorbeeld melk uit een oranje beker en spontaan zegt Thijs: oranje! Voor ons is de wetenschap dat Thijs zich zeker verder kan ontwikkelen op het gebied van spraak zeer waardevol. Lisette denkt echt dat Thijs nog heel veel in zich heeft! Daarnaast hebben wij hele goede handvaten gekregen met betrekking tot  de opvoeding en het gedrag van Thijs. Kortom, wij gaan morgen met een rugzak vol met nieuwe energie, kennis, tips en handvaten naar huis om daar al het nieuws in de praktijk toe te gaan passen. Wij zijn zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. 1 ding weet ik zeker, ik vrees dat wij alle 4 een paar dagen moeten afkicken van Curacao!!

Tot slot willen wij Stichting Nicolette enorm bedanken voor de mogelijkheid dat wij deze therapie hebben mogen volgen! Het heeft ons weer ontzettend veel gebracht en wij zijn de Stichting daar dan ook heel erg dankbaar voor en Anne-Mieke en Teun in het bijzonder, bedankt!!!!

DSC00734a Thijs geniet weer volop van Nubia!

DSC00739a Aan het einde van de therapie kijkt Thijs in de koelbox waar de vis voor Nubia in zit. Ja Thijs, de vis is ook echt op!

DSC00750a En dan de laatste foto van de “crew” van de afgelopen 2 weken.