vrijdag, de eerste week bijna voorbij

Hallo allemaal,

Coen knapt al een beetje op en kan weer sapjes en brood binnenhouden. Niemand hoeft zich grote zorgen meer te maken hoor! Helaas geen therapiedag voor hem vandaag. Maar pappa heeft hem vandaag verwend en siesta gehouden samen met hem.

Vandaag dus alleen met Wybe naar de therapie geweest. Hij heeft daar eerst een gesprek gehad over hoe hij kan reageren op zijn broertje als deze iets doet wat hij niet wil. Ook het inzetten van de eigen time-out methode kwam aan bod. Daarnaast is er gewerkt aan het omgaan met drukte om hem heen. Zo moest hij mensen uitnodigen om in dezelfde ruimte te komen bij hem en de therapeut en die mensen gingen dan met elkaar praten. Wybe voelde zich steeds meer gespannen en leerde van de therapeut hoe hij deze spanning kon verminderen. Oogcontact maken en met iemand praten of duimen draaien hielp hem de spanning te verminderen. Dat was weer een bijzonder leermoment. En ze waren nog niet eens bij het water aangekomen!

Met de dolfijn werkte Wybe aan zijn motoriek zoals het gooien met een bal met zijn linkerarm. Ook werd er gewerkt met onvoorspelbaarheden, iets dat Wybe ook altijd erg moeilijk vindt.

Op het dock werd gewerkt aan zijn handmotoriek dit keer en het bewegen van zijn rechter onderarm. Het was te zien aan zijn gezicht dat hij dit erg lastig vond. Maar aan het eind is er een grote lach en mag hij weer met de dolfijn! Hij ging zelfs met een surfboard in het rond!

DSC01051

Later die middag gingen Helga en ik (mamma) naar de 2e family swim, want pappa wilde liever bij Coen blijven. Nu konden we met Kanoa zwemmen en dat was weer heel anders dan met Bonnie. Ook Renata en Chabita kwamen er bij en deden soms mee. We kregen kusjes en mochten de dolfijnen laten zingen etc. Jullie krijgen later de leuke foto’s vast mog wel te zien! Een bijzondere ervaring hoor! En ik snap nu ook wel dat Wybe zo moe is na de therapie!

Thuis hebben we verder geoefend met Wybe aan het time-out nemen als hij gespannen of boos werd en met het negeren van tegendraads gedrag. Dit werkte erg goed. En hij deed zijn huiswerk van school, zonder gemopper en heel geconcentreerd! Zelfs de blokletters zagen er mooi en rustig uit! Ik was verbaasd!

Nu wordt het weekend, waarin we vooral Coen veel laten rusten en zelf ook lekker gaan ontspannen met elkaar.

Groetjes van ons allemaal en nog felicitaties aan alle jarigen en die net jarig geweest zijn of dit komende week worden! We missen heel wat verjaardagen deze maand, maar we denken wel aan jullie hoor!