Woensdag 1 juni 2011

Vanmorgen zeiden we tegen Thijs dat we weer naar Dirkje gingen en toen maakte Thijs helemaal zelf het gebaar van “werken” en hij begon meteen klanken te maken! Goed he?Om 10 uur lopen we zonder opa en oma naar het CDTC want zij maken vandaag een eilandtour. Als Thijs binnen therapie heeft volgen wij een workshop over dolfijnen en dolfijntherapie. De dolfijn waarmee gewerkt wordt is een tuimelaar, dit is een zoogdier, heeft een draagtijd van 14 maanden en deze dolfijn kan 45 à 50 jaar worden. De dolfijn eet 15 tot 20 kg vis per dag. De tuimelaar heeft een zeer gevoelige sensor; zij kan bijvoorbeeld het verschil tussen een haring en een makreel zien op 100 meter afstand! De dolfijntherapie is geen magie maar het heeft bewezen dat het kinderen met een beperking enorm kan stimuleren! Door het werken met dolfijnen kan een kind 4 keer langer/beter geconcentreerd blijven. Alle kinderen die de therapie volgen zijn maar liefst dagelijks 2 uur achter elkaar heel geconcentreerd bezig. De dolfijn geeft een kind veel vertrouwen, en is in staat om zich aan het niveau van ieder kind aan te passen. Zodoende voelt een kind zich gelijkwaardig aan de dolfijn hetgeen het zelfvertrouwen weer stimuleert. En de therapie gaat er ook vanuit dat positief gedrag beloond moet worden. Dit even kort over therapie in het algemeen, nu snel terug naar Thijs! Binnen heeft Thijs een hoorspelletje gedaan met dierengeluiden, hij moest het juiste plaatje bij het geluid pakken en vervolgens een klank erbij maken. Dit ging super goed! Daarna weer het water in! Thijs is weer mega- enthousiast! Dirkje geeft zelf aan dat het wel bijzonder is dat Thijs echt iedere dag weer zo enorm enthousiast is! Er is geen dag dat Thijs minder enthousiast is….Thijs is echt een grote glimlach in het water! En wij aan de kant! Tussen de twee watersessie in volgt weer de gezichts- en mondmassage. Ik mag nu ook even het dok op omdat we deze massage thuis ook moeten gaan doen. Thijs ondergaat de massage weer met veel plezier en steekt supervlot zijn tong uit en tikt zelfs, voor het eerst, met zijn tong het stukje achter zijn voortanden aan!! Dirkje zegt ook dat het lijkt alsof alles al veel gecontroleerder gaat bij Thijs! Daarna weer watertijd en worden alle truckjes met Gee Gee weer uit de kast gehaald! Blijft geweldig om te zien! In het eindgesprek geeft Dirkje aan dat het heel goed gaat, hij maakt naast de klinkers ook al wat medeklinkers (b,m,p,d,t), waarvan de eerste 2 gecontroleerd. Ook is het belangrijk om Thijs te laten weten dat hij geen loze klanken maakt. Koppel er woorden aan vast. En Thijs gebruikte zelf het gebaar voor douchen! Afijn, wederom een heeeele goede dag vandaag met steeds weer kleine stapjes die voor ons en Thijs zo belangrijk zijn!

fantastisch hoe Gee Gee los komt uit het water

Flying high!!