Woensdag een dubbele dolfijnendag

Vandaag was het een onrustige ochtend, waarin Wybe moeite had om zichzelf te beheersen en meerdere keren boos werd. We hebben veel genegeerd, nadat we vertelden wat hij moest doen, maar dat vind Wybe ook niet zo fijn! Gelukkig begrijpt hij achteraf wel dat boos worden weinig zin heeft en hj beter kan zorgen dat hij zijn verwachtingen uitspreekt en vragen gaat stellen voordat hij begint met boos worden. Hij krijgt steeds meer manieren aangereikt om te gebruiken als hij zich boos voelt worden of als er spanning-opbouw is.

Bij het CDTC werd hij weer even boos en paste hij meteen de geleerde time-out methode op een best goede manier toe! Hij stampte weg om even rustig te worden. De therapeut ging kort daarna het gesprek aan en controleerde wat er gezegd werd bij ons. Wybe werd aangesproken op zijn gedrag en op het zelf verantwoording nemen voor zijn gedrag.  In de binnenruimte werd daarna hier niet meer over gesproken, maar mocht hij verder met bewegen van zijn vingers en veters strikken! Moeilijk, maaar uiteindelijk was het al twee keer gelukt!

Met de dolfijn werd geoefend aan zijn concentratie en gerichtheid op de dolfijn. Hij mocht de dolfijn ook laten duiken en kon dan met snorkel en duikbril bekijken hoe de dolfijn dat deed. Ook tegelijk met de dolfijn duiken was erg leuk om te zien. Het was ook duidelijk dat de dolfijn gewoonweg niet reageerde als Wybe geen duidelijke aandacht voor hem had of niet de goede gebaren maakte.

Op het dock heeft Wybe geoefend met schrijven, handbewegingen, pengreep en heeft hij zich ook super goed geconcentreerd!  We zien verder veel meer oogcontact en krijgen daardoor nu ook betere gesprekken met Wybe.

Coen heeft gewerkt aan het omgaan en vertellen van emoties. Ook zijn ze begonnen met het door Coen laten bedenken van mogelijkheden om emoties te uiten. Zo bedacht Coen dat hethandig kan zijn om pen en papier neer te leggen om daar soms wat op te schrijven over leuke dingen. Het benoemen van emoties bij anderen, het herkennen en nabootsen van emoties kan Coen echt al super goed! Nu merken we dat hij oefent met het uiten en uitspreken van emoties naar ons toe. Omdat Ben hetgrote voorbeeld is, kreeg hij als huiswerk om meer emoties te tonen aan Coen.

In de middag mocht  Coen nog een keer zwemmen, omdat hij een therapie-sessie had gemist toen hij ziek was. Toen is er verder gegaan op het uiten van emoties en wat als je door emoties van anderen geraakt wordt. Ook heeft hij een oefening met het lezen en samenvatten van een stukje tekst gedaan, maar dan terwijl de dolfijn ging spetteren en hem ging afleiden. Het lezen lukte daardoor wel, maar er werd niets van de tekst begrepen of onthouden. Het concentreren lukte dus echt niet. Daarna gingen ze werken aan oplossingen om je toch te kunnen concentreren als het onrustig om je heen is. Ook werd er een lijstje gemaakt met mogelijke oplossingen en aangevinkt welke evt. ook in een klas op school gebruikt kon worden. Oordopjes waren dan niet zo handig, want dan kan hij de meester niet meer horen! Het was heel leerzaam vandaag.

Verder heeft Coen een voet-push gedaan met de dolfijn en met surfboard zich laten voortduwen door het water. Dat gaat echt super snel! Coen juicht dan helemaal als hij weer bij het dock aankomt met hoge snelheid!  Het steeds concentreren op de dolfijn en de aanwijzingen gaat steeds makkelijker lijkt het wel.

Wybe mocht tussendoor naar de zeeleeuwenshow en naar de dolfijnenshow met tante Helga. Dat was natuurlijk ook leuk om even te zien. Verder kijken we weer uit naar morgen.

PS: Coen zwemt inderdaad met Bonnie (die als kindje Nubia heeft) en Wybe zwemt met Kanoa (die als moeder Renata heeft), ze zwemmen dus ook regelmatig met twee dolfijnen tegelijk! We begrijpen de verwarring bij sommigen!